Vad vi gör

Mål och strategi

Bland annat avslöjar dialog vad karaktären vill och vem hon är. Det gör valet av replik till en svår balanskonst. Som inte blir lättare av att många är på bollen.

Vad vill karaktären och hur ska hon göra för att få det? För att öva på att konstruera dialog som karaktärens väg mot ett specifikt mål, använde klassen (under distansundervisning) Google Meet till att skriva tillsammans.

För varje scen valdes en regissör som styrde riktningen, andra gick in i karaktärerna och en person skrev scenanvisningar och repliker i realtid i ett gemensamt dokument i Final Draft. Först i helklass i ett scenario med karaktärer som skulle skiljas, ett drama.

Sedan i mindre grupper med ett annat scenario med samma karaktärer några år senare, en komedi. Som det svartsjukedrama som Alice Liljeqvist, Adam Starsmark, Andreas Nygård, Dorian Andersson och Marie Herdensjö fick ihop i sin grupp.

Veckan efter, under ledning av manusförfattare Niclas Ekström, arbetade man individuellt utifrån ett antal givna scenarion, den här gången för att öva på dialogens möjlighet att förmedla exposition och karaktäristik. Som Adam Starsmarks Förhöret, Simon Hultins Kuben eller Gustav Råstams Frieriet.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.