Krönikor

Pitcha i en hiss

Morgonljuset tränger in i min lägenhet. Efter tre veckor av distansstudier vet jag precis hur jag ska sitta för att skärmen på datorn ska bländas så lite som möjligt. Det är en svår konst i ett vardagsrum utan persienner. Smutsen på glasrutorna tycks tona ned ljuset något, åtminstone en positiv sak med att inte putsa fönster. På min datorskärm presenteras vår föreläsare Milad Tehrani, en redovisningskonsult som ska prata företagande idag. Han inleder med frågan: ”Hur bör man pitcha sin idé?” och svarar själv: ”Jo, gärna kort och koncist som under en hissfärd”. Jag ser det framför mig:

”Hej, jag heter Alice Liljeqvist. Jag vill… Eller jag är manusförfattare! Jag har en idé som jag tror du kommer gilla för att…” (Hissdörrarna öppnas och där rök min chans). 

Så hur lyckas man?
Jag antecknar Milads ord: PITCHA DIN AFFÄRSIDÈ.

  • Vad är det du ska sälja?
  • Till vem ska du sälja?
  • Varför ska de köpa av dig?
  • Hur ska du nå kunderna?
  • Hur ska du tjäna pengar?

Ord som TIDSPLAN, FINANSIERING och KONTAKTER diskuteras. Milad nämner att många affärsidéer stannar i upphovsmännens tankar, då de förlorar sig själva i ambitionen att vara alltför originella. Kraften bör istället läggas på att göra sin idé så tillgänglig som möjligt.

Milad jobbar med elektronisk fakturahantering och säger att han inte har några erfarenheter av manus. Han är en säljare ut i fingertopparna som upprepar ordet PRODUKT. Jag frågar mig själv: ”Är det jag eller mitt manus som är denna så kallade produkt, eller kanske bådadera?’. Och är det han pratar om relevant för mig?” Jag tycker det. Han definierar en tydligare arbetsbeskrivning för mig som skribent, något jag personligen behöver för att ta mig an nästa ämne: Bolagsformer och budgetkostnader.

Jag har jobbat inom sälj i byggbranschen och förstår teknikaliteterna med allt han säger idag. Vad jag inte tänkt på tidigare under utbildningen är att mina säljkunskaper skulle komma till användning här med. Kanske är det hur Milad pratar företagande med oss manusförfattare, att allt är så självklart, som väcker en gammal identitet till liv, nämligen säljarens. Sedan jag började på den här utbildningen har jag vetat att jag är på rätt plats, men en fråga har oroat mig: ”Hur ska jag få en producent eller ett bolag att tro på det jag gör? Vem är jag att tro att mina idéer överträffar någon annans?” Men nu uppfylls jag av en annan tanke: ”Varför inte jag?” 

Milads föreläsning får mig att nudda vid känslan av att vara ”färdig”, sittandes vid mitt eget kontor, denna gång med persienner och glasrutor som glänser.

Kanske sippar jag på en whiskey – precis som på film. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.